facebook הצטרפו לאיגוד פנסיה מיוחדת לבמאים פריסת מס לבמאים האמנה למניעת הטרדות מיניות בתעשייה




קרנות מענקים מכרזים ומלגות

המדריך ליוצר המתחיל - חלק א′: הגשת תסריט לקרן

דוד ליפקינד מנהל ההפקות והכספים של קרן הקולנוע הישראלי מסביר על אופן הגשת תסריט לקרן: מהי הגשה ראויה, טיפים לסינופסיס, מי יכול להגיש ועוד


מאת: עינת פרנבך, תסריטאית    15/05/2008

הגשת תסריט לקרן

מהי הגשה ראויה בעיניך?
"בכתיבת תסריט יש את הצד הטכני – איך נראה תסריט. יש אנשים שחושבים שזה לא חשוב. לדעתי זה חשוב כמעט כמו הצד התוכני, הרעיוני. אין שום מקום שיכול ללמד מישהו מאיפה לשאוב רעיונות, מוזה או משהו כזה. אני גם לא חושב שיש כזה דבר. אני חושב שמרגע שמישהו מחליט שהוא תסריטאי זו העבודה שלו. ברגע שמישהו מחליט שהוא תסריטאי הוא לא צריך אישור מאף אחד, הוא לא צריך שאני אתן לו אישור שהוא תסריטאי אלא זו העבודה שלו. אם הוא יתמיד בדרך הזו הוא יהיה תסריטאי ויעשו את הסרטים שלו, אין חוכמות בעניין הזה. אין לאף אחד השפעה על ההחלטה של מישהו להיות מה שהוא רוצה להיות. לכן אני בכלל לא רוצה לטפל בצד התוכני של התסריט כי זה האיש וזה מה שהוא מביא למקום בו הוא רוצה להיות.

מה שכן אפשר ללמוד זה את הצד הטכני. אני ארחיב על זה קצת יותר מאוחר כי אני מרצה לפעמים בבתי ספר לתסריטאות והנושא של ההרצאה שלי בעיקר זה "עשרת הדברות לתסריטאי". אתה צריך להעלות את הקורא שלך על הטרק שאתה רוצה שהוא יהיה עליו. חלק גדול מהתסריטאים חושבים שאם מסתירים את האינפורמציה מהקורא זה עושה את זה יותר מעניין. זה קשקוש. זה עושה את זה חידון. אנחנו לא פותרים חידונים, אנחנו רוצים לראות את הסרט שאתה רוצה לעשות. תעשה את זה בצורה הכי ברורה שיש, כמו שזה יהיה על המסך. מה שאנשים לא מבינים בתסריט, הם לא יבינו בסרט, אין חוכמות בדברים האלה.

דוגמא המובהקת זה שמישהו מגיש קומדיה ולא חושב שבדף הראשון צריך לרשום שזו קומדיה. אנחנו כולנו רגילים לקרוא דרמה ולכן חשוב מאוד שיהיה כתוב שזו קומדיה. כיוון שאתה לוקח את הדף הראשון ואתה רואה "קומדיה", אתה כבר מחייך. אחרת יקח לך 30 עמודים במקרה הטוב לחייך עד שתבין שזו קומדיה...
סרט כמו "המוסד הסגור" חשוב מאוד לכתוב בפתיחה שזו קומדיית סלפסטיק מטורפת שבנויה על סרטים כמו "האקדח מת מצחוק" וכך הלאה וכך הלאה שבחיים לא ראיתי בכלל. זאת אומרת שאין לי reference בכלל להבין את הסרט הזה כי הוא מתכתב איתי בשפה שאני כלל לא מכיר."

 איך לדעתך מתייחס לקטור לתסריט שלא הוגש לפי כל הכללים הטכניים?
"לדעתי רע מאוד. אני מתייחס לזה רע מאוד. אני חושב שתסריטאי צריך להיות קודם כל מקצועי. לא סתם תסריט נראה כמו תסריט, אלא משום שהוא משדר משהו למי שקורא אותו ואנחנו נגיע לזה כשנדבר על "עשרת הדברות". לתסריט יש כללים. לטריטמנט ולסינופסיס אין כללים.

הדברים לא נדרשים סתם. קודם כל, מה קורה במיון? אתה משווה אחד לשני. עכשיו, אם הם לא נראים פחות או יותר אותו דבר אז מה תשווה? אם יהיה אחד שכותב סינופסיס על חצי עמוד ואחד שכותב על 15 עמוד איך אפשר להשוות ביניהם?יוצר גם צריך להבין את המגבלות של הפריים שלו. כל מעשה האומנות הוא לקחת את המגבלות ולעשות הכי טוב במגבלות שיש. יש לך פריים ומה שמחוץ לפריים לא נכנס. אין מה לעשות. לכן מי שיודע לעבוד עם המגבלות הוא איש המקצוע. הוא האיש שבשבילו אנחנו נמצאים פה. ומי שלא יודע לעבוד עם המגבלות אז יש לנו את המסלול האלטרנטיבי ששמה מביאים לנו כל מיני דברים. החל מספרים וסרטים ואנשים באים בתחפושות."

האם תוכל לתת לנו טיפים לסינופסיס מוצלח, קריא, שיכול לתפוס את הלקטור?
"לתסריט יש כללים, לתקציר אין כללים. מה שאני ממליץ זה לקחת סרט כמו "דרכים צדדיות", "אודות שמידט", "הצטלבות" וכו'. לראות ב- DVD  ואחרי זה לכתוב תקציר. זה המבחן.
סינופסיס צריך להיות 3-5 עמודים.

בסרט יש שני אלמנטים: יש מה ששומעים ומה שרואים. ברגע שהקורא קורא דברים שהוא לא יכול להבין איך רואים אותם על המסך זו בעיה. אצל לקטור הקריאה מתוכנתת לקולנוע. למשל: אם הסינופסיס מתחיל כמו "הסיפור שלי מספר את התלבטויותיו של נער לפני שהוא מתגייס אבל כשהוא היה בן 6 הוא קיבל מכות מהאבא שלו" באופן אוטומטי אם אני רואה את הילד הזה בן ה-18 איך אני יודע שהוא קיבל מכות מאבא שלו? אלא אם כן יהיה כתוב שהוא מתעמת עם האבא על כך. זו הכתיבה הנכונה: כשאתה קורא אתה מצליח לתרגם את זה לסרט. כל מה שלא מצליחים לתרגם לסרט, כבר בשלב הסינופסיס, לא טוב.
שם זה א"ב של תסריטאות. שם של סרט נורא נורא חשוב. אתה יוצא מסרט ובאופן אפילו לא מודע אתה אומר: מה לעזאזל הקשר בין הסרט לשם? זה יוצר אי שקט כשיש כזה דבר. אחת הדוגמאות המובהקות זה הסרט "הם יורים גם בסוסים". על מה הסרט? על תחרויות של ריקודים בשנות המשבר בארה"ב. השם מתכוון לזה שאם סוס פצוע אז יורים בו כדי לגאול אותו מהיסורים. ופה ה - reference היה שמתייחסים לאנשים עוד יותר גרוע מאשר לסוסים ולא יורים בהם מתוך רחמים. הסרט הוצג בקולנוע ארמון בתל אביב. זה קולנוע שבו הוקרנו מערבונים וכל הקהל שבא לשם בא לראות מערבון עם סוסים. בקיצור, שברו את הכסאות. אחד הדברים הקשים ביותר זה למצוא שם לסרט, אחרי זה לכתוב כמו ב"עכבר העיר" על מה הסרט, אחרי זה הסינופסיס, אחרי זה הטריטמנט ואחרי זה התסריט. כשכל השלבים האלה הם קוהרנטיים אז יש לך סיפור טוב."

כמה פעמים ניתן להגיש תסריט לקרן?
"לפי הנוהל 3 פעמים אבל עוד פעם, אם יבוא מישהו בפעם הרביעית עם התסריט ויגיד: אני שיניתי, אני חושב שהוא טוב, אנחנו לא נעמוד בדרכו. תמיד זה חוזר למה שאמרתי לך בהתחלה, זה תלוי באיש עצמו ואני אתן לך סיפור קצר:

בא אליי בחור עם סרט שנקרא "המוסד הסגור". הוא אמר שהוא רוצה להגיש לפיתוח אבל לא יבינו אותו, הוא עושה סרטים אחרים וכך הלאה והוא נתן לי את הסרט. צפיתי בו והזמנתי אותו אחרי זה לשיחה ואמרתי לו: שמע, צפיתי בסרט. סרט מדהים מבחינה הפקתית. נראה כאילו עמדו לרשותו לפחות חצי מיליון דולר. שחקנים מהליגה הראשונה, צילום מדהים, אפקטים וכך הלאה. הוא אמר לי שזו קומדיה, אמרתי לו שאני לא צחקתי אפילו פעם אחת. ולא הבנתי בכלל על מה הסרט. הוא אומר לי: אז מה אתה מציע לי לעשות? אמרתי לו: תשמע, יש מועד הגשה, תגיש. הגיש את הפרוייקט שלו לפיתוח, לא עבר ואז הוא צלצל אליי ואמר: אני רוצה איתך פגישה נוספת. הוא בא אליי עם לפטופ ואמר: אני רוצה להראות לך משהו. פותח את הלפטופ, הוא צילם את הסינמטק בהקרנת הסרט שלו. הוא צילם בכמה הקרנות ואני רואה שהאולם מפוצץ, אנשים יושבים על המדרגות, שאגות של צחוק מפה ועד הודעה חדשה. הוא מקרין לי את זה ואני אומר לו: שמע, you made your point, אני אוכל את הכובע. אמרתי לו: תן לי 24 שעות, אני חוזר אליך. נכנסתי לכתרי לחדר, אמרתי לו: שמע, האיש יודע מה הוא עושה. אנחנו לא כ"כ מבינים. יש לנו סמכות לתת למישהו חצי פיתוח. נתנו לו חצי פיתוח שילך לכתוב תסריט.

לזה אני מתכוון כשמישהו מחליט שזה מה שהוא רוצה לעשות. אין כזה דבר תשובה שלילית. אם אין קרן, עושים לבד ומוכיחים לנו. דני לרנר עשה את זה עם "ימים קפואים".
אנחנו בד"כ יכולים לפגוע בדברים שהם באיזה שהוא תלם. את היוצאי דופן נורא קשה לאתר."

מה לגבי המסלול האלטרנטיבי?
"גם במילייה שלנו קשה לדעת מה יצא מזה. היה לנו את גור בנטביץ' כקורא והוא באמת איתר מן בחור כזה. הוא נתן לנו את העבודות שלו שאין להן שום קשר לסרט קולנוע, אבל יש שם משהו מיוחד. או בחור שעשה סרט שנקרא "אני ביאליק". בא אלינו עם ראף קאט לא של סרט עלילתי אבל יש משהו מאוד מאוד מיוחד. אז אמרנו: אוקיי, ניתן לו קצת כסף, ננסה לעזור לו. אנחנו מנסים להיות קשובים לדברים האלה אבל לא יכול להיות מצב ש – 98% מהאנשים באים לפה ואומרים לי: אם התסריט של "דוגוויל" היה מגיע לפה היית מאשר אותו? למען האמת, לא. גם לא במסלול האמא של האלטרנטיבי הוא לא היה מאושר. אף אחד לא ידע לקרוא תסריט כמו "דוגוויל". אם פון טרייר היה בא לפה ושם את התסריט של "דוגוויל" קרוב לודאי שכן היינו מאשרים אותו. אנשים עוברים איזה שהוא תהליך. אין דרך לגלות גאון, גאון מגלה את עצמו ולכן גם פון טרייר, הסרטים הראשונים שהוא עשה ("הממלכה" ו"לשבור את הגלים") היו סרטים שאתה ראית שיש שם מישהו שמבין.

לא יכול לבוא לפה תסריטאי שבא מ – no where, לשים את "דוגוויל" ולהגיד שהוא גאון. אוקיי, יכול להיות שהוא גאון ויכול להיות שהחמצנו פה עשרות גאונים. הגאונים בסופו של דבר מתגלים. אומרים להם לא פה, הולכים למקום אחר. קודם התסריטאי צריך להאמין בעצמו. אם הוא לא מאמין בעצמו אז אין שום סיכוי שמישהו אחר יאמין בו ואת זה אנשים לא מבינים. אנשים רוצים שיגלו אותם מהרגע הראשון. רוב התסריטים שאנחנו מאשרים הם של תסריטאים ראשונים, במאים ראשונים. אין לזה אח ורע בשום מקום. "

 ואם למישהו כלל אין נסיון? הרי זה רשום באתר כתנאי
"אנחנו בד"כ לא סוגרים את הדלת. זה בדיוק המקום שהם צריכים לדבר איתי. אני מזמין אותם לפה, אני פוגש אותם. אני מנסה לאתר את הדרייב. אם אני מאתר את הדרייב אז גם אם זו עקרת בית מב"ש אז ניתן. שום דבר לא נעול.
כשאתה עושה קריטריונים אתה צריך לכתוב משהו אבל אנחנו נמצאים פה גם בשביל היוצאים מן הכלל. "

האם אתם נותנים פיתוח ליוצרים שאינם מוכרים?
"אנחנו משנים עכשיו את מסלול הפיתוח. בפיתוח יש בעיה. אתה מגיש סינופסיס של 3 עמודים, לך תדע על מה הסרט. אנחנו הולכים לעשות עכשיו 2 שערים:
שער אחד לאנשים שיש להם כבר ניסיון מוכח בכתיבה. אם זה סרט גמר באוניברסיטה שזכה במקום הראשון או "ביקור התזמורת". השער השני זה לאנשים בעלי רקע אומנותי מוכח שאין להם ניסיון בקולנוע ושמה יקבלו פחות כסף (20-25,000 שקל). "

המשך יבוא...


הוסף תגובה
1. הסרטים הראשונים של פון טרייר -תיקון טעות   
יואל, 08/07/2008 22:35:45
2. פיתוח וגפ עידוד קשר עם חב' הפקה   
עזרא ינוב, 09/07/2008 23:22:18
3. לגבי פון טרייר, ההארה נכונה   
עינת פרנבך, 12/07/2008 21:32:51
4. לעזרא - תסריטאי הוא היזם של הסרט   
עינת פרנבך, 12/07/2008 21:40:16
5. האם ניתן להגיש טריטמנט למסלול פיתוח?   
שישי מאיר, 17/08/2008 14:01:12
6. תשובה ל5   
תשובה ל-5, 17/08/2008 14:22:37
7. תסריט של סידרה שלמה.   
עזרא ינוב, 24/03/2009 23:22:57
Bookmark and Share