facebook הצטרפו לאיגוד פנסיה מיוחדת לבמאים פריסת מס לבמאים האמנה למניעת הטרדות מיניות בתעשייה




ועדת קיש: תמונת מצב

ועדת קיש: תמונת מצב

במסגרת הדיונים על החוק להצלת ערוץ 20 בוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת הכלכלה, נתקבלו החלטות מרחיקות לכת, גם בנוגע לערוצים המסחריים הוותיקים (קשת, רשת וערוץ 10). השפעתן של החלטות אלו על היצירה המקורית ועל פרנסתנו הינה קריטית! לפניכם-ן עיקר ההחלטות שנתקבלו עד כה


מאת: מערכת האיגוד    4/2/18

בימים אלה מקדמת הכנסת בהליך מזורז את החוק להצלת ערוץ 20, במסגרתו ערוץ 20 (ערוץ מורשת ישראל), ערוץ 24 (ערוץ המוזיקה), ערוץ 9 (בשפה הרוסית) וערוץ הלא TV (בערבית) יועברו מאחריות מועצת הכבלים והלוויין לאחריותה של הרשות השנייה.

כחלק מהליך המעבר, ערוצים אלה יהפכו לערוצים מסחריים לכל דבר, וכך יוכלו להתחרות בערוצים המסחריים האחרים (קשת, רשת וערוץ 10) ולשדר מה שיחפצו, כולל חדשות, ללא תלות במנדט התכני שבשמו נוסדו, לפי חוק.

במסגרת הדיונים על החוק בוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת הכלכלה, בראשות ח"כ יואב קיש, נתקבלו החלטות מרחיקות לכת, גם בנוגע לערוצים המסחריים האחרים, והשפעתן על היצירה המקורית ועל פרנסתנו הינה קריטית!

להלן עיקרי ההחלטות שנתקבלו עד כה:

השקעה בסוגה עילית
מה קורה היום?
נכון להיום, זכייני הערוצים המסחריים (קשת, רשת וערוץ 10) חייבים ע"פ חוק להשקיע כ-62 מיליון שקל בסוגה עילית, כל אחד (סכום "פיקס"), ללא תלות בהכנסותיהם. 

מה הוחלט בוועדה?
הוועדה קבעה שיינתן לכל הערוצים המסחריים רף אחד של גובה הכנסות – 80 מיליון שקל בשנה - שמתחתיו ערוץ ייחשב כערוץ זעיר ולא יחולו עליו כלל מחויבויות כספיות, גם לא להשקעה בסוגה עילית. ערוץ שיחצה את הרף יחויב להשקיע רק 15% מהכנסותיו בסוגה עילית.

איך השינוי משפיע עלינו?
הכנסות הערוצים המסחריים הן ממכירת פרסומות, ולצד ריבוי הערוצים - שוק הפרסום בטלוויזיה ממשיך להצטמצם משמעותית (גם בגלל מעבר הפרסום לאינטרנט) ומכאן, שגם הכנסות הערוצים. קביעת ההשקעה בסוגה עילית על 15% מהכנסות הערוצים מפרסום עשויה להביא לירידה דרסטית ותנודות לא צפויות בחובת ההשקעה.

"זיקוק" דרמה ותעודה
מה קורה היום?
נכון להיום, מלבד המחויבות של הערוצים למכסה כוללת של השקעה בתכניות מסוגה עילית, מוטלות עליהן מכסות השקעה פרטניות ברורות, כנגזרת מהכנסתם, לתתי-הסוגה - דרמה, תעודה ותכניות מיוחדות (תוכן איכותי שלא משתייך לז'אנר מסוים, כגון: "ארץ נהדרת", "מועדון לילה", ועוד).

כזכור, "ועדת פילבר" המליצה לבטל את חובת ההשקעה של הערוצים המסחריים ב"תוכניות מיוחדות", כך שתמהיל ההשקעה של הערוצים בסוגה עילית יבוסס על דרמה ותעודה בלבד. המלצה זו שולבה בחוק ההסדרים.

מה נקבע בוועדה?
הוועדה קבעה כי בניגוד לדרישות הקיימות היום, ובניגוד להמלצת "ועדת פילבר" ולאמור בחוק ההסדרים, הערוצים יחויבו להשקיע 20% בתעודה ו-20% בדרמה בלבד וב-60% הנותרים תנתן להם היכולת להחליט בעצמם באיזה ז'אנר להשקיע.

איך זה משפיע עלינו?
הנגיסה במחויבויות להשקעה בסוגה עילית "מזוקקת" לא רק פוגעת באיכות התוכן שיוענק לצופה הישראלי-ת, אלא פוגעת גם בפרנסתם-ן של אלפי יוצרים-ות, מפיקים-ות, עובדים-ות, שחקנים-ות, עורכים-ות וספקים-ות אשר מתפרנסים-ות מיצירת סדרות דרמה ותעודה.

השקעה בקולנוע
מה קורה היום?
נכון להיום, כל ערוץ מסחרי מחויב להשקיע 4 מיליון שקלים בקולנוע.

מה הוחלט בוועדה?
בוועדה עלתה הכוונה לקצץ ב-50% ממחויבות הערוצים המסחריים להשקיע בקולנוע, זאת בכפוף לכך שמשרד התרבות ישלים את הסכום האמור. אולם, משרד התרבות לא הסכים להתחייבות זו, ולכן, המחויבות של הערוצים לקולנוע נשארה לעת עתה כפי שהיא.

יופי, לא?
בערך. למרות שהמחויבות של הערוצים המסחריים להשקעה בקולנוע לא נפגעה, כן נקבע בוועדה ש-75% מההשקעה בקולנוע תוכר לערוצים כהשקעה בסוגה עילית (בניגוד לעד 50%, כיום), ובאופן זה מתאפשרת "נגיסה" נוספת בהשקעה המזוקקת לסדרות דרמה ותעודה.

תוכן שיווקי בתוכניות תעודה
מה קורה היום?
נכון להיום, כללי הרשות השנייה אוסרים שילוב תוכן שיווקי בשידורים מסחריים. אולם, גם היום הערוצים משלבים תוכן שיווקי נרחב, על אף שהדבר מנוגד לחוק. במסגרת הדיונים בוועדה נדונה האפשרות לאפשר לערוצים לשלב תוכן שיווקי בשידורים, פרט לתוכניות אקטואליה, חדשות, ילדים ותעודה.

ומה קבעה הוועדה בפועל?
באופן תמוה ונמהר, ולמרות התנגדות נחרצת של איגודי היוצרים וגורמים מקצועיים נוספים, הוועדה קבעה כי אין בעיה חוקית לאשר שידור תוכן שיווקי בתוכניות תעודה ואישרה נוסח הקובע כי אסור לשלב תוכן שיווקי בחדשות, אקטואליה או בתכנים לילדים, אך כן ניתן לעשות זאת בתוכניות תעודה.

וואו!
נכון. אבל לשמחתנו מסתמן שהחלטה זו תבוטל בהמשך על ידי מספר חברי-ות הוועדה הדורשים דיון מחודש בסעיף.

שוק ההפקה המקומית
מה קורה היום?
לפי כללי הרגולציה הקיימים, הערוצים המסחריים מחויבים להעביר 65% מהתוכניות שלהן להפקה חיצונית (המופקות ע"י מפיקים חיצוניים ולא "אין האוס"). בנוסף, קיימים כללים ופרמטרים ברורים להגדרת הפקה כהפקה חיצונית (כולל שימוש בציוד, בחדרי עריכה ופוסט פרודקשן חיצוניים או בעובדים-ות).

מה קבעה הוועדה?
שהערוצים יחויבו להוציא רק 50% (במקום 65%, כיום) מההפקות לגופי חוץ.

איך זה משפיע עלינו?
הכללים הקיימים כיום הכרחיים להבטחת קיומם-ן של חברות ההפקה ומפיקים-ות עצמאיים-ות, לגיוון רעיוני ולפלורליזם.

הנגיסה בהשקעה שקבעה הוועדה פוגעת אנושות בשוק ההפקות העצמאיות, שהינו האחראי המרכזי להצלחה שנוחלים התכנים הישראלים בעולם.

איך ממשיכים מכאן?
הוועדה המשותפת סיימה בשבוע שעבר (30/1) את שלב הקראת הצעת החוק. הישיבה הבאה להצבעה על נוסח ההצעה הסופי תתקיים בעוד כשבועיים (13/2), זאת לאחר שהנוסח יפורסם להערות הציבור.

בעוד "ועדת קיש" קובעת שורת החלטות הנוגעות לרגולציה בטלוויזיה המסחרית, מתנהל במקביל "קרב חקיקתי" נוסף סביב חוק ההסדרים, שכולל לא מעט רפורמות נוספות. כמו כן, בשבוע שעבר אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה שורה של נושאים הנכללים בחוק, ביניהם: הקלות משמעותיות ביכולת הפיקוח של מועצת הכבלים והלוויין על yes ועל Hot; ביטול הגדרות ז'אנרים, ועוד.

אנחנו ניצבים היום מול "צונאמי" של חקיקה המשפיעה על כל אחד ואחת מאיתנו. נציגי-ות האיגודים נוכחים בכל דיוני הוועדה, נמצאים בקשר שוטף עם חברי כנסת, בדיונים ומחוצה להם, ופועלים בכל האמצעים העומדים לרשותם כדי למנוע פגיעה ביצירה המקורית ובפרנסתנו.

ואתם-ן, הישארו קשובים-ות לעדכוני האיגודים והיו דרוכים-ות לכל קריאה לפעולה, אם תידרש.


Bookmark and Share